Bandung en Salak mountain - Reisverslag uit Salak, Indonesië van Jasper en Anne Finders - WaarBenJij.nu Bandung en Salak mountain - Reisverslag uit Salak, Indonesië van Jasper en Anne Finders - WaarBenJij.nu

Bandung en Salak mountain

Blijf op de hoogte en volg Jasper en Anne

27 September 2015 | Indonesië, Salak

Ons plan was om in de buurt van Bandung een vulkaan te bezoeken. Echter voelde het niet goed om dit te doen o.a. door de slechte recensies en de absurde toeristenprijzen die voor het vervoer en entree gevraagd werden. We hebben besloten de vulkaan over te slaan en de volgende dag koffiefabriek 'Kopi Aroma' te bezoeken. Deze fabriek is 85 jaar geleden met hulp van Nederlanders opgericht. We hebben een rondleiding gekregen van de tweede eigenaar, de zoon van de oprichter. De koffiebonen blijven hier 5-8 jaar liggen om op smaak te komen, vervolgens worden ze 2 uur gebrand op rubberhout. Daarna worden ze direct gekocht aan de mensen die voor de winkel in de rij staan. Het ging deze man om lekkere koffie, niet om geld. En heerlijke koffie was het inderdaad! Daarna kwam de vraag weer naar boven: waar gaat de verdere reis naartoe? We waren het een beetje beu om te zoeken, omdat we niks vonden wat ons een goed gevoel gaf. Op het moment dat we op het punt stonden een luxe resorts te boeken voor onze laatste dagen (wat voor ons niet echt een goede afsluiter zou zijn), vonden we een homestay midden in de natuur! Na een telefoontje (in het Nederlands!) haalde de eigenaar ons de volgende ochtend op. Onderweg zijn we gestopt bij zijn ouderlijk huis, waar we kennis hebben mogen maken met zijn moeder (1.40 m groot). Daarna gekeken hoe de 'wajang golek' poppen gemaakt worden uit een stuk hout. Bij aankomst van ons nieuwe verblijf: WAUW! Een van bamboe gemaakt verblijf, midden tussen de rijstvelden en uitzicht op de bergen. Rachman, de Nederlands sprekende eigenaar, zorgt goed voor zijn dorp. Het eten wat die avond over is, gaat naar het dorp en hij zorgt voor veel werkgelegenheid. De volgende dag maken we een tocht naar een vulkaan op de 'Salak mountain' en een waterval, samen met een niet Engels sprekende gids uit het dorp. Vulkaan was erg indrukwekkend. De verschillende kraters, het rook wat omhoog komt en de bodem die borrelt. En zonder hekken, andere toeristen en dure entreeprijzen!
Onze laatste volle dag maken we een tour achterop de scooter. Onderweg prachtige uitzichten vanaf de bergen en veel gezwaai naar de locals die naar ons roepen en zwaaien. Bij een tussenstop in een dorpje, blijkt uit reactie van de kinderen dat hier nooit toeristen komen. Eerst veel gelach en geroep naar elkaar en niet veel later staat en een hele groep kinderen om ons heen. Deze aandacht zorgde voor klotsende oksels. Na het uitdelen van snoepjes, is er vrijwel geen afstand meer tussen ons en de kinderen en gaan we met elkaar op de foto. Bij weggaan worden we uitgezwaaid en achterna gerend. War een mooie afsluiting van de reis zo dichtbij de lokale bevolking! Vandaag nog een bliksembezoek aan de botanische tuinen van Bogor. Nu klaar voor de vlucht terug naar Nederland, tot snel weer.

• 27 September 2015 - 17:09

Annemie:

Een mooie afsluiter zo in jullie homestay! Ben benieuwd naar meer fotos en verhalen! Goede reis terug, pas goed op elkaar. Xx

• 27 September 2015 - 17:37

Marieke:

wat een mooie verslagen !

• 27 September 2015 - 18:22

Ferd:

He Luitjes,

jullie lezen dit waarschijnlijk pas als je weer terug bent in het mooie Nederland. Wij genieten in ieder geval van jullie verslagen en proberen ons een voorstelling te maken hoe mooi en avontuurlijk alles bij jullie is (is geweest). Kan niet wachten om alle verhalen te horen..... en de bijbehorende foto's te zien.

• 27 September 2015 - 19:18

Suzanne:

Heej! Dat klinkt super zeg! Ook heeeel fijn dat jullie straks weer terug zijn! :) Tot snel!

• 28 September 2015 - 06:31

Hans:

Tot snel weer! Dan komen we nog meer foto's kijken en verhalen horen!

• 29 September 2015 - 19:38

Fely:

Bijzonder allemaal, kus

• 07 November 2015 - 14:04

Lex Romeijn:

De homestay is van Rachman Reizen en wordt gebruikt voor toeristen, die een rondreis bij ons boeken. Toeristen, die op de bonnefooi naar Java zijn gekomen, zijn ook welkom uiteraard.
    Neem eens een kijkje op onze website www.rachmanreizen.nl